Aktuality




Rozhovor s generálním ředitelem Finanční správy Martinem Janečkem

16 / 01 / 2017

Rozhovor s generálním ředitelem Finanční správy Martinem Janečkem, který vyšel 31.10.2016 v časopisu Týden.

Za měsíc startuje elektronická evidence tržeb (EET). V listopadu začne testovací provoz. Šéf Generálního finančního ředitelství MARTIN JANEČEK slibuje, že stát alespoň zpočátku živnostníkům ukáže vlídnou tvář.

Registrace k elektronické evidenci tržeb probíhá už od září. Musejí se k ní hlásit rovnou všichni, nebo jen ti, na které EET v první fázi dopadne, tedy podnikatelé v oblasti ubytovacích a stravovacích služeb?

Zákon neukládá povinnost se registrovat, respektive ji neukládá přímo. Pokud ale jako podnikatel chcete splnit to, co po vás zákon chce, tedy podávat přehled o hotovostních tržbách, registraci vlastně potřebujete. A máte pravdu, že podnikatelé se k ní mohou hlásit už od září. Jelikož se EET spustí k 1. prosinci, potřebujete nějaký čas na to, aby vám byl vygenerován přístup, abyste stihl pořídit potřebný hardware a software, případně jej aktualizovat. Proto mají podnikatelé možnost se o přístupové údaje hlásit už takhle brzy. Pokud má někdo více typů živností, je na něm, zda přihlásí všechny už nyní, nebo až s tím, jak budou nabíhat jednotlivé fáze on-line tržeb.

Češi jsou proslulí tím, že všechno nechávají na poslední chvíli. Nebojíte se, že to tak dopadne i v tomto případě?

Toho se bohužel obávám. Podnikatelé by měli počítat s tím, že vyřízení registrace a zprovoznění potřebného zařízení, instalace či aktualizace softwaru nějakou dobu potrvá. Pokud se někdo rozhodne k EET přihlásit 30. listopadu, těžko bude schopen 1. prosince vydávat účtenky. Kromě toho už v listopadu bude možné si EET vyzkoušet v rámci testovacího provozu. Bylo by fajn, kdyby toho co nejvíce podnikatelů využilo.

Kde a jak se mají podnikatelé registrovat?

K tomu existují dva kanály. Jeden z nich je datová schránka, prostřednictvím níž si o přístupové údaje požádáte. Druhá možnost je přijít na kterýkoli finanční úřad, kde řeknete, že chcete přístupové údaje k portálu elektronické evidence tržeb. Tam s vámi sepíší protokol, na jehož základě obdržíte obálku. V ní je identifikační číslo, které se rovnou zapíše do systému a následně se propojí s vaším daňovým identifikačním číslem. Je tam také přihlašovací jméno a heslo, kterými se do systému přihlásíte. Heslo si budete moci libovolně změnit.

Když má někdo pochybnosti, zda se musí k EET registrovat, kdo mu poradí?

Máme portál Etržby.cz, kde podnikatelé najdou většinu potřebných informací. Pak je tam možnost vyplnit on-line formulář s dotazem a v neposlední řadě je v provozu také informační telefonní linka. U ní sedí pracovník finančního úřadu, který tazateli rád na všechny otázky odpoví.

A pokud přesto podnikatel nebude vědět, jak má postupovat?

V těch úplně krajních případech se dá ještě požádat finanční správu o závazné posouzení živnosti. Tam už by mělo být stoprocentně jasno, zda se na podnikatele povinnost k on-line tržbám vztahuje, či nikoli.

Jak bude finanční správa kontrolovat, zda živnostníci splnili povinnost se zaregistrovat?

Každý si musí ujasnit, zda takovou povinnost vůbec má. I když provozujete hotel, on-line tržby třeba nebudete muset hlásit. Systém je namířen na hotovostní tržby. Pokud přijímáte platby bezhotovostně, pak EET nepodléháte. Jinak v rámci náběhu systému chceme dotčené provozy obejít a víceméně monitorovat, zda a jak to funguje. Rozhodně nemáme v plánu nějaký hon na čarodějnice. Spíše chceme ukázat vlídnou tvář, živnostníkům radit, vnímat jejich případné výtky a také si tím vlastně zmapovat terén.

Jak konkrétně to bude probíhat?

Pracovník finanční správy přijde na místo a uvidí, zda se tam vyskytuje příslušné zařízení, zda se vystavují účtenky a podobně. Ale určitě se nebudeme snažit někoho nachytat pomocí nějakého kontrolního nákupu. Jde především o to, zjistit, jestli pokladny jsou tam, kde mají být, zda dotyčný podnikatel vůbec projevil ochotu dodržovat zákon. Když uvidíme, že se někde něco prodává bez účtenek, nebo se provozovatel odmítne s našimi lidmi bavit, případně je bude chtít dokonce vyhodit, tak tam už vlídnost skončí.

Jak dlouho vydrží vlídná tvář finanční správy?

Předpokládáme, že kolem dvou měsíců. Očekáváme, že v první vlně se k EET přihlásí až padesát tisíc subjektů, což bychom během této doby měli být schopni obejít.

Jaké postihy vůbec za nerespektování zákona o evidenci tržeb hrozí?

Existují tři stupně sankcí: pokuta do 50 tisíc, do 500 tisíc a pak uzavření provozovny. Nejnižší sankce je za to, když podnikatel nevyvěsí tabulku, že se v jeho provozovně fiskalizuje. Pokuta do 500 tisíc korun se bude udělovat tehdy, když někdo ten systém bude zcela bojkotovat. V extrémních případech může následovat uzavření provozovny. Ale to už bude připadat v úvahu jen tehdy, když někdo nebude ochoten zjednat nápravu.

Je možné, že se živnostníci budou snažit dopad EET oddálit a měnit typ živnosti tak, aby na ně on-line tržby spadly až v poslední fázi. Jak na tohle budete reagovat?

Nám je typ živnosti úplně jedno. Pro nás je důležitý skutečný stav, který uvidíme na místě. Pokud nám budete tvrdit, že to není hospoda, ale truhlárna, tak nás to nebude zajímat. To je stejné, jako když někdo provozuje živnost bez oprávnění - pokud vykonáváte nějakou soustavnou podnikatelskou činnost, ale děláte to načerno, pak to děláte nelegálně. To je ten samý princip.

Za jakých okolností bude možné se z EET odregistrovat? Někdo se rozhodne, že nebude přijímat hotovostní platby. Má povinnost to hlásit?

Nemá. Celá EET spočívá v tom, že buď přijímáte hotovost, a pak hlásíte, nebo hotovost nepřijímáte, a pak nic on-line hlásit nemusíte. Takže ten subjekt zkrátka jen přestane odesílat data v momentě, kdy už žádnou hotovostní platbu nepřijme.

Nepřivolá tím ale na sebe kontrolu?

Ano, může. Ale kontrola k němu může přijít nezávisle na tom, zda je, nebo není registrován v elektronické evidenci tržeb.

Zákon také počítá s účtenkovou loterií. Kdy bude zavedena?

Zákon o EET na ni pamatuje. Zda a kdy bude zavedena, záleží v tuto chvíli na rozhodnutí vlády, respektive ministerstva financí. Jakmile ministerstvo rozhodne, že se nějaké účtenky slosují, pak předpokládám, že účtenková loterie proběhne. Ale nemyslím si, že by to mělo být třeba hned v únoru.

Martin Janeček (37) Vystudoval ekonomiku a management na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Ve finanční správě pracuje od roku 2003. Zabýval se bojem proti karuselovým obchodům a podvodům v oblasti DPH. Šéfem Generálního finančního ředitelství je od roku 2014.

Novinky - výpis všech