Aktuality




Jak má vypadat účetní závěrka 2015?

16 / 01 / 2017

Z jednání Komory daňových poradců ČR a Generálního finančního ředitelství, které se uskutečnilo dne 16. 12. 2015, vyplynulo mimo jiné, že účetní závěrka roku 2015 by měla být tvořena buď jedním dokumentem, který obsahuje rozvahu, výkaz zisků a ztrát a přílohu k účetní závěrce s jedním podpisovým záznamem příslušné osoby na konci dokumentu nebo třemi samostatnými dokumenty se třemi podpisovými záznamy příslušných osob na koncích jednotlivých dokumentů.

Stále platí, že účetní závěrku lze sestavit jak v listinné, tak elektronické podobě.

Pro účely publikace účetní závěrky ve sbírce listin dle § 66 a § 67 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících, je pak ale nutné místně příslušnému rejstříkovému soudu předložit účetní závěrku v elektronické podobě ve formátu Portable Document Format (.pdf).

Do formátu PDF lze sice závěrku převést skenováním, tento způsob tvorby PDF však může dát vzniknout souboru, který překročí povolenou velikost souboru, 4 MB. Proto je praktičtější účetní závěrku generovat rovnou v PDF a takto vytvořený soubor podepsat elektronicky, tedy zaručeným elektronickým podpisem.

Podle stanoviska GFŘ nebude nově možné účetní závěrku roku 2015 vytvořenou v PDF bez podpisového záznamu, s odvoláním na dikci §18, odst. 2) a § 1, odst. 2), písm. a) až c) zákona č. 563/1992 Sb., o účetnictví, zveřejnit ve sbírce listin.

K výše uvedenému dále doplňuji, že podle GFŘ formu podpisového záznamu pro účely účetnictví stanoví § 33a zákona o účetnictví, a to jako vlastnoruční podpis nebo uznávaný elektronický podpis, anebo obdobný průkazný účetní záznam v technické formě, který zaručuje průkaznou a jednoznačnou původnost, kdy na obě formy podpisového záznamu se přitom pohlíží stejně a obě mohou být použity v případech, kdy je vyžadován vlastnoruční podpis.

Co se rozumí obdobným průkazným účetním záznamem v technické formě, který zaručuje průkaznou a jednoznačnou původnost, zákon o účetnictví nevymezuje. Nicméně lze konstatovat, že s ohledem na skutečnost, že kvalifikovaný elektronický certifikát má omezenou dobu platnosti maximálně dvanáct měsíců, po jehož vypršení již nelze platnost ověřit, zůstává však zabezpečena integrita obsahu u elektronicky podepsaných dokladů i nadále. Tedy zde lze aplikovat ustanovení o obdobném průkazném účetním záznamu v technické formě, který zaručuje průkaznou a jednoznačnou původnost.

Budou-li tedy splněny podmínky stanovené pro formu podpisu, potom lze jednu z uvedených forem použít, ale pouze pro účely účetnictví.

GFŘ pak striktně trvá na tom, že nelze upustit od správního trestání v případě, že účetní závěrka neobsahuje veškeré náležitosti stanovené v § 18 odst. 1 a 2 zákona o účetnictví, neboť za tento správní delikt se ve smyslu § 37a odst. 1 písm. e) zákona o účetnictví pokuta uloží vždy ve smyslu § 37a odst. 3), do výše dle odst. 4), tedy až 100 000 Kč.

Doporučujeme proto klientům, aby s ohledem na výše uvedené zvážili, zda nebude účelné, vynaložit ročně cca 400 Kč na získání zaručeného elektronického podpisu například od www.postsignum.cz (Česká pošta, s.p.), který výše nastíněný možný problém snadno vyřeší.

Novinky - výpis všech